Droogdag

14 maart 2018 - Sigiriya, Sri Lanka

Het is vandaag rustdag of liever gezegd droogdag. Alles wat we de vorige dag aan hebben gehad  is zeiknat. Gehoosd heeft het. Bijna 24 uur lang viel de regen met bakken uit de hemel.
   Nu niet meer voor te stellen. Slechts licht bewolkt is het nog en warm genoeg om even lekker op een ligbed bij het zwembad te liggen. Doe ik dan ook. Binnen handbereik staat een fles met koel gemberbier, op mijn buik rust mijn i-Pad. Even wat tikken voor het thuisfront. Heb ik een paar dagen niet kunnen doen. Vervelend wel dat het internet zo traag is. Kan niet eens behoorlijk wat foto's versturen. Duurt uren. Vooral die van de safari willen maar niet weggaan. Zeker te zwaar.
   Ik leg mijn i-Pad even weg en draai me om. Hé, daar komt een leguaan aan. Zal in Nederland niet snel gebeuren. Hij geeft geen kik en loopt rustig langs. Net als die Japanners daarnet. Keken ons onderzoekend aan, zeiden geen woord, liepen door, stonden een paar minuten enkele hoogst merkwaardige oefeningen op de rand van het zwembad te houden en gingen toen met een lullig sprongetje het water in. Rare jongens.
   Toch is het ook wel weer prettig even niets te hoeven zeggen. Op het terras van onze bungalow krijg je daar de kans niet voor. Constant word je aangesproken door kamerjongens. Kamermeisjes kennen ze niet in het Saunter Palace Resort in Sigiriya, maar jongens des te meer. Bijna een heel peloton. En allemaal lopen ze in hun sarongs langs ons terras. Willen dan van alles van ons weten. We zijn te goed opgevoed om geen antwoord te geven. Pijn in je kaken krijg je er wel van.
  Even nadenken. Waar moet ik het nog over hebben. De tocht naar Polonnaruwa, ook al een oude hoofdstad van het Singalese koninkrijk.  Daarvoor moeten ik weer even een dag terug in de tijd.
  Het is 9 uur 's morgens. Na een regenachtige nacht is het weer even droog. Voor de zekerheid stoppen we een paraplu en onze regenjassen in de auto. Goed dat we die uit Nederland mee hebben genomen. Van tevoren hebben we nog even in de reisgids gekeken wat belangrijk is om te gaan zien. Natuurlijk de beroemde rotstempel Gal Vihara met de vier enorme uit de granieten rots gehouwen boeddhabeelden. Maar ook de restanten van enkele andere oude tempels en paleizen worden meer dan de moeite waard genoemd. Veel spectaculairder dan die in Anuradhapura. We zijn benieuwd.
   Wat me onderweg opvalt is dat de wegen allemaal goed geasfalteerd zijn. Hadden we niet verwacht. Sterker nog, we waren voorbereid op zeer slechte wegen vol kuilen. Komt door verhalen van vrienden, die er een jaar of tien geleden op hebben gereden. Ik vraag er Manjula naar. "Klopt" zegt hij. "Pas sinds een jaar of vijf is alles verbeterd".
   Maar dan ook alleen het wegdek, want verder blijven de wegen rampzalig. Ze zijn allemaal tweebaans, dus je hebt altijd tegemoetkomend verkeer. Kijk je door de voorruit dan weet je niet wat je ziet. Opzij trouwens ook niet. Buschauffeurs gedragen zich als kamikazepiloten, de mannen achter het stuur van de tuktuks zijn helemaal volledig de weg kwijt. Het wemelt van die karretjes, die overal vandaan schieten. Om gek van te worden.  Kan niet anders of er moeten hier vele ongelukken gebeuren.
"Klopt", zegt Manjura.
"Lijkt me niet verstandig om hier de bus te nemen. Je bent je leven niet zeker."
"Klopt ook", zegt ie lachend. "En ook moet je niet in iedere tuktuk gaan zitten. Sommige chauffeurs vragen trouwens veel teveel".
   Ineens staat alles stil. File. Overstekende olifanten. Ik pak mijn camera en probeer zo'n bijzondere voetganger in beeld te krijgen. Uit de auto stappen is geen optie. Levensgevaarlijk. Een week of wat geleden probeerden twee toeristen die op de fiets naar Polonnaruwa reden een selfie met zo'n opeens opduikende dikhuid te maken. Ze hebben het niet overleefd. En vorig jaar herfst werd de chauffeur van een tuktuk die vanuit zijn karretje wat te eten wilde geven met wagen en al omver geduwd.
  Op het moment dat we de gang er weer in kunnen zetten, begint het opnieuw te stortregenen. En het houdt niet meer op. Rustig wandelen langs de bezienswaardigheden kunnen we vergeten. Met de auto moeten we van de ene ruïne naar het andere overblijfsel. Jammer, maar het is niet anders. Trees trekt een plastic regencape over haar hoofd en pakt een paraplu. Ik doe mijn regenjas aan, zet mijn petje op en trek telkens mijn capuchon daaroverheen.  Manjula blijft lekker achter het stuur. Hij hoeft dan ook niet te fotograferen en te filmen. Ik wel, want ja, je komt hier maar één keer. Als we na de zoveelste 'attractie' weer in de auto stappen, merk ik dat ik doorweekt ben.
"Trees, die jas is niet meer waterdicht! Hoe kan dat nou?"
"O ja, ik heb 'm voor de vakantie nog even gewassen. Ben vergeten 'm weer waterdicht te spuiten."
Heb ik weer. Toch niet te geloven?

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Astrid:
    16 maart 2018
    Vooral je laatste zinnen vind ik hilarisch! Jullie zien weer veel mooie dingen. Prachtig. Ik hoop dat het niet teveel zal regenen de komende weken!!
    Groet Astrid
  2. Ben Jautze:
    Leuk
  3. Cornelis van Overbeek:
    16 maart 2018
    Juist voordat ik jullie verslag begon te lezen heb ik de neiuwe polis van mijn doorlopende reisverzekering gelezen......en jullie verslag heeft me aan het denken gezet.....waar tegenzou je je al iet moeten verzekeren.....egen regenval tijdens je zonvakantie, tegen overstekende olifanten die je dwingen in de auto te blijven.....al dit staat niet in mijn polis.....toch nog maar eens goed overdenken!!!en ja,zeker ook niet vergeten: de verzekering tegen het niet opnieuw waterdicht spuiten van je regenjas.....waar kan ikda regelen???
    Voor het overige gaat alles helemal naar wens, zo lees ik tussen de regels door......zij het dat je door Japanse gasten vreemd wordt aangekeken en dat de autochtone bevolking jullie als bezienswaardigheden beschouwd....en daarvoor zijn jullie toch niet naar Sri Lanka gegaan....
    Geniet nog van de zo....als deze zich nog/weer laat zien....en dat laatste hopen wij voor u
    Jullie.
  4. Lonneke:
    16 maart 2018
    Weer een mooi verhaal Leo! Hoop dat alles weer droog is en dat jullie verder mooi weer hebben. Ik zie het helemaal voor me, jullie doorweekt, die regenjas, en die olifanten.....
  5. Nini Huigen:
    16 maart 2018
    Ja die regen dat hoort erbij in de tropen, het kan dan ook keihard regenen en ook zo weer over zijn. Maar het voordeel is weer dat het dan lekker warm blijft, heerlijk!!. Wat die Japanners betreft die had ik in het zwembad geduwd. Geniet nog maar,bij ons wil de lente nog maar niet komen, dag....Nini