Relaxed door Sri Lanka

7 maart 2018 - Negombo, Sri Lanka

Ontspannen reizen in een tropisch land. Dat is ons voornemen dit jaar. Avontuurlijk mag het best wel zijn, maar niet meer zo druk als in voorgaande jaren. Niet elke ochtend meer om 6 uur op voor een spannende sightseeing toer, maar op een christelijke tijd uit bed, en ook niet elke dag een ander hotel. Uiteindelijk zijn we ook niet de jongsten meer. Niet dat ik me ook echt oud voel hoor, wel nee!
Er zijn zelfs momenten op de dag dat ik nog een jonge god denk te zijn, alleen moet ik dan niet in de spiegel kijken. Helaas moet dat wel minstens tweemaal per etmaal gebeuren om mijn tanden te poetsen. Nou ja, tanden....
   Gelukkig gaan we nog als het effe kan driemaal per week naar de sportschool. Niet om koffie te drinken, maar om ook echt wat aan onze conditie te werken. En dat betaalt zich uit. Zeker als je met Emirates naar het verre oosten vliegt. Dan moet je overstappen in Dubai en daar hebben ze me toch een vliegveld. Goed voor een halve marathon.
   "Prachtig geregeld daar," had een zeer goede vage kennis ons voor het vertrek verteld. "Er is één lange hal met alle gates er aan en, Leo, een heel mooie rookruimte."  Roken doe ik al een stuk minder, maar na een vlucht van een kleine 7 uur vind ik een zwaar shaggie toch nog niet te versmaden. Prettig om te weten dus.
   We komen tijdens de overstap maandagnacht inderdaad in een héél lange hal terecht, maar aan het eind daarvan moeten we met de lift naar boven waar weer een héél lange hal wacht. Rookruimte? Ja, ééntje. Zonder ventilatie. Vol dampende medereizigers. Vol rook ook. Niet echt een plek om even op adem te komen. En we moeten nog een stukje. Met de trein naar een derde hééél lange hal. Op het laatste stuk daarvan is een roltrap die weer naar zo'n bijzonder wandelgebied leidt. Maar zie, C4, onze gate, op het uiterste puntje. We klaren het ruim binnen de 2,5 uur die ons gegeven is. En geloof het of niet, vlak naast die gate, vind ik een werkelijk prachtige rookruimte. Geen rook te zien daar. Je krijgt er echt het gevoel gezond bezig te zijn.
   Prachtig is ook het hotel waar we dinsdagochtend aankomen. Het Camelot Beach hotel in Negombo. Twee bijzondere buitenzwembaden heeft het. Voor elk één dus, alleen zien we ook nog wat andere gasten. We zijn er om 8.30 uur en moeten even wachten totdat de kamer klaar is. Geen probleem. Kunnen we wat nader kennismaken met onze chauffeur en gids voor de komende weken. Manjula heet ie. Een aardige vent met wie het direct klikt.
   Intussen stroomt buiten een busje leeg. Hollanders. Zo te horen uit Twente. Één van hen meldt zich bij de receptie. "Hoe maakt u het," vraagt het meisje achter de balie vriendelijk. De man kijkt haar verbaasd aan, draait zich om en roept hard: " Hé jongens, hebben jullie dat gehoord? Weet je wat ze zegt?  Ze zegt: HOE MAAKT U HET? Niet te geloven toch?"
   Dat Sri Lanka een rijke Hollandse geschiedenis heeft is ' m kennelijk ontgaan. Wellicht tot verdriet van dat zo om aandacht smekende groepje Grauwe Eeuwers hebben we daar een kleine 150 jaar de dienst uitgemaakt. Van 1658 tot 1802 om precies te zijn ( zie de reisgids over Sri Lanka van Leo Peterse en Joke Petri, te leen bij de bibliotheek aan de Vliet, locatie Rijswijk). En die bed-,bed-, bed-overgrootouders hebben ook heel wat achtergelaten. Niet alleen enkele tienduizenden nazaten - Burghers genoemd - maar ook heel wat kerken , forten en niet te vergeten het Hollands Kanaal.
   Na een goede nachtrust in een comfortabele kamer varen we er op woensdagochtend doorheen naar een grote lagune. We zien varanen, een krokodil (20 centimer groot, moeder is niet in de buurt) en heel veel vogels: pelikanen,witte reigers, ijsvogels, ibissen, aalscholvers.... Alleen het Parijse Kaneelwippertje geeft die dag niet thuis.

1. Kaneelstokje:
    7 maart 2018
    Leo, heeft die vage kennis je niet verteld dat je eerst flink moet doorstappen om uiteindelijk volledig buiten adem die relaxte rookruimte te vinden? Je moet er wel wat voor doen en niet denken dat 3 keer per week sporten voldoende is voor je gezondheid ........ nee, na 7 uur moet je een peuk van een meter roken! Hartstikke gezond 😂😂
    Leuk verslag weer, je schaamt je toch dood voor je ‘mede-Nederlanders’. Wat een domheid. Geniet lekker van jullie trip en blijf vooral zoeken naar dat Parijse Kaneelwippertje.
    Kus, Henny
  2. A.J. Schild:
    7 maart 2018
    Dat vogeltje vindt je daar echt niet dat weet je intussen toch wel. Geniet maar van de vogels die daar wel rondfladderen.
  3. Erica en Lucas:
    7 maart 2018
    Hoi Leo en Trees, leuk dat we weer mogen mee genieten van jullie reis! Voor ons is het alweer 14 jaar geleden dus dat is alweer een tijdje geleden, er zullen zeker veel herinneringen boven komen. Wij kijken dus uit naar al je reisverhalen! Veel plezier!
  4. Astrid:
    7 maart 2018
    Hoi!!!! En dan zei je gekscherend zondag nog:"als we maar niet in een kolonne Nederlandse grijze duiven terecht komen". Hmmmmmm en dan waren daar toch direct allemaal Nederlandse Twentenaren. Heel veel plezier daar!!!! Astrid
  5. Maryse Tenback:
    8 maart 2018
    ‘Jammer dat je die tip van die reisgids van Sri Lanka van Leo Peterse en Joke Petri, bibliotheek aan de Vliet, locatie Rijswijk mij niet apart hebt gegeven. Na erheen gereden te zijn hoorde ik dat er een aantal mensen rondom de kring van ene Burgwal op de wachtlijst staan. Ik volg nu jullie verhalen verder. Een hele fijne, voorzichtige reis
  6. Lonneke:
    8 maart 2018
    Leuk weer Leo om mee te kunnen genieten van jullie reis! Heel veel plezier met al die vogels en dieren.🐲🦎🐢🦐🐋🐬 Hoop niet dat jullie in de problemen komen door de toestand op Sri Lanka...
  7. Joop Reichart:
    8 maart 2018
    Leo en Trees, wat heerlijk weer om zo"n mooie reis te maken. Ik kijk nu vanuit mijn werkkamer op een grauwe lucht boven het IJ. Dus een tikje jaloers ben ik wel. Hoewel.... Vanmorgen in het nieuws heftige beelden van onlusten daar tussen Boeddhisten en moslims. En het uitroepen van de noodtoestand in een bepaald gebied. Je zult het inmiddels allemaal wel gehoord hebben. Heel veel sterkte, geniet ze, hopelijk gaat alle ellende aan jullie voorbij... Het voordeel: je verslag wordt nu wel een stuk spannender....
  8. Cornelis van Overbeek:
    8 maart 2018
    Naast de informatie over de vlucht is het ook goed te lezen dat je al veel minder rookt, Leo. Dit heeft de vlucht zeker aangenamer gemaakt....en het komt je gezondheid ten goede, naast het driemaal bezoeken van een sportschool....om te sporten(?)
    Geniet van de flora en de fauna....van het relaxen en zwemmen....om de dag in het andere
    zwembad....jullie hebben het verdiend....en een suggestie: poets je tanden met de ogen dicht, dat kan helpen.
  9. Annelies.:
    8 maart 2018
    Heerlijk, de verhalen gaan komen vanuit het gebied dat ik net heb verlaten. Alleen was het daar toen nog rustig. Sterkte dus. Hopelijk gooit de onrust geen roet in het eten. En, Leo, dat vogeltje zit in de talrijke kaneelbomen. Goed zoeken dus.

Genieten jullie maar lekker en blijf uit die levensgevaarlijke oceaan!
  10. Nini Huigen:
    8 maart 2018
    Dag Trees en Leo. Zo jullie zijn dus weer op stap. Met veel belangstelling zal ik jullie verhalen volgen. Groetjes.
  11. Nelleke onck:
    Heerlijk om jullie weer te volgen!!! Ik wil foto's !!!! Geniet ze !!!!😚😚😚
  12. José van Emmerik:
    8 maart 2018
    Ik lig met tranen in de ogen van het lachen in mijn bedje dit verslag te lezen...Leo jij kan een blind paard laten lachen....sporten, jonge God, marathons lopen.. zat er wat in dat peukje van je wat een verhaal zeg..!!!
    Roken....bah wie doet dat tegenwoordig nog is ...toch slecht voor je longen ( knipogen)....maar zoooooo lekker na al die uren ontbering.

En dan te weten dat ik ook nog vrienden heb die begonnen zijn aan hun 7 weekse trip door New Zeeland en me daar ook al de geschiedenis om de oren vliegt...pff dit worden zware weken voor mij maar hee interessant is het wel dus ff doorbijten .

Ik wens jullie magische avonturen in de "bejaarden stand".....hahaaaa..!!!

Wordt vervolgd....

Missbucket de rijdende reporter xxx
  13. Ton Weinberg:
    8 maart 2018
    In de eerste plaats een aangenaam verblijf daar . Mooie geschiedenisles en uiteraard een mooi verhaal. Geen last van godsdiensttwisten?
    Geniet er maar van. Groeten aan Trees.
  14. Heleen en Leen:
    8 maart 2018
    Hoi Trees en Leo wij genieten weer met jullie mee Wensen jullie veel reisplezier maar wees voorzichtig veel liefs Heleen en Leen
  15. Thelma:
    11 maart 2018
    Wat leuk om te lezen voor ons al weer 20 jaar geleden dat we in shi lanka waren.Geniet ervan.We horen graag jullie verhalen als jullie terug zijn.
    Groetjes Thel en Ed