Een dagje Jakarta

3 mei 2015 - Jakarta, Indonesië

Je hebt van die hotels waarin je niet weet waar je het zoeken moet. Zoals het Santika Premier Hotel in Jakarta.  Zeer luxe, zeer groot, een doolhof. De fraaie kamer op de 8ste etage hebben we al, de koffers ook, dus als verstokte roker wil ik wel even paffen. Dat kan niet op de kamer, dan maar naar buiten. Uiteraard met de lift. Geen probleem. Mag ook van Trees. En dat is fijn om te weten, want dat houdt het op vakantie gezellig. In die lift druk ik op knopje G van Ground. Lijkt met logisch, want meestal sta je dan ook snel weer buiten. Hier niet. Knopje B1 van de parkeerplaats dan maar. Ook niet. Evenals knop B2 blijkt B1 je ver onder grond te brengen en daar is geen rookkanaal te vinden.
Knop L brengt gelukkig opluchting. Een prachtig buitenzwembad op etage 2  met aangrenzend restaurant en tafeltjes met asbakken. Heerlijk.
Zoveel beenruimte heb ik in de afgelopen 14 uur in het vliegtuig niet gehad.  Terwijl Garuda Airlines, ooit het zwarte schaap van de over de wereld vliegende luchtvaartmaatschappijen, nu tot de top 5 gerekend wordt en dat ook graag wil laten weten. En terecht, want ze beschikt over jonge, uiterst moderne toestellen. En zo ver ik dat in relatief korte tijd heb kunnen nagaan, ook over piloten die kunnen vliegen. Alleen ja, als je niet eerste klas of business class vliegt, blijft het toch behelpen. Zeker als er een heel dikke Engelsman naast je zit en je zelf naast je vrouw ook nog wat andere spulletjes kwijt moet.
Nou zou je me daar nooit over horen klagen. Klagen behoort niet tot mijn eigenschappen. Dat deed ik ook niet toen ik vlak voor onze reis eerst oorontsteking kreeg en vervolgens door mijn rug ging. En hebben de buren een onvertogen woord gehoord toen ik een uur voor vertrek bij een poging de accu van mijn auto los te koppelen een moersleutel op een onbereikbare plek in de motorkap liet vallen? Niemand zal me er ooit over horen, maar toch...
Bij het zwembad denk ik nog even terug aan de chauffeur die ons op het vliegveld kwam ophalen. Een aardige, goed Engels sprekende knul. Eentje van het type eerst even poetsen en daarna flink lullen. "Hoe oud bent u, " vroeg hij toen hij merkte dat ik door die nog niet geheel verdwenen rugklachten de koffers niet echt hoog kon tillen.
"Wat denk je," antwoordde ik. "Tachtig," riep hij olijk. Kijk, en zelfs toen lukte het me nog om vriendelijk te blijven kijken.
Tijdens de rit naar ons eerste hotel stond zijn mond niet stil. De jongeman, die op Bali is geboren, vertelde over de vele geloven in zijn land en roemde het feit dat iedereen toch zo goed met elkaar om kan blijven gaan. "Maar we lijden wel allemaal onder de enorme corruptie die er is," liet hij weten. Hij had het ook over de recente terechtstellingen wegens drugssmokkel die de rest van de wereld zo heeft geschokt. "En weet u, in Atjeh wordt er marihuana geteeld. Heel veel gaat er van daaruit naar Nederland toe".
'Is dat zo? Mooi verhaal! Lijkt me nou typisch iets voor oud-collega Joop om dat uit te zoeken', denk ik als ik bij het zwembad mijn tweede saffie opsteek. Die heeft sinds zijn pensionering nog niks uitgevoerd. Een oud-journalist onwaardig, vind ik. Terwijl ik hem ooit als mijn beste leerling beschouwde. Ik neem me voor hem zo snel mogelijk te laten weten dat hij nu echt in actie moet komen.
Maar eerst maar weer eens naar de kamer boven. Met de lift. Dat blijkt niet te kunnen. Om die in beweging te krijgen moet je de card van je kamer bij je hebben. En die heb ik niet. Die zorgt nu bij Trees voor licht in het slaapvertrek.
Terwijl ik pogingen doe om toch zo snel mogelijk weer boven te komen, gaat bij Trees de telefoon. De Nederlands sprekende chauffeur aan de lijn, die ons de komende dagen over Java en een stuk Bali gaat vervoeren. "Hoe laat zal ik u morgen komen ophalen," vraagt hij. "Morgen," roept Trees verbaasd uit. "Ik dacht dat we vandaag nog even wat in Jakarta zouden gaan zien."  "Oh," hoort ze aan de andere kant van de lijn.  "Ja, want we blijven maar kort in de stad en morgen hebben we er geen tijd voor. We knappen ons even op en dan zien we elkaar over een uurtje. Oké?"
De man, die voor acht uur per dag is ingehuurd, maar kennelijk dacht dat ' die oudjes' het na zo'n zware reis wel even rustig aan zouden willen doen, laat weten er dan ook te zijn.
Tatang heet hij en staat op de afgesproken tijd voor de deur. Geen sacherijn te bespeuren. Vriendelijk loopt hij op ons af en al even vriendelijk rijdt hij ons rond. Hij ontpopt zich als aangenaam gezelschap. We bezoeken de oude haven Sunda Kelapa met zijn imposante zeilschepen. Schilderachtig, maar ze lijken te stammen uit de tijd van de VOC. Moet er niet aan denken om er mee te varen. Toch gebeurt het.
We rijden ook naar de marktplaats van oud Batavia, waar ooit de bij ons zo lang geëerde Jan, zoon van Pieter Coen, zich als een beest heeft misdragen. Taman Fatahillah heet het plein waar in zijn tijd openbare martelingen en executies hebben plaatsgevonden.
Het is er druk. Rondom het plein veel marktkraampjes, op het plein zelf lijkt het wel kermis. Clowns, muzikanten, verklede bezoekers. Ik voel sterk de behoefte om iedereen ongevraagd in goed Nederlands te vertellen dat wij dat van Coen en de zijnen ' nicht haben gewusst', maar zie er vanaf. Ze zullen me toch niet begrijpen. In het historische café Batavia drink ik met Trees daarom maar een kop koffie. Er moet een andere manier zijn om jullie thuis duidelijk te maken dat we niet alleen maar voor onze lol in Indonesië zijn. We zijn er ook voor Volk en Vaderland.

1. Annelies.:
    3 mei 2015
    Dit gaat niet lukken. Mijn verhaal wordt niet verstuurd omdat ik geen url invul?
  2. Annelies.:
    Dag Lieverds.

Hetgeen net is verstuurd is een gefrustreerde reactie op het feit dat mijn uitgebreide antwoord niet werd verstuurd omdat het invullen van de gegevens mislukte. Iets met url wat het dan ook mag zijn werd niet geaccepteerd en in eerste instantie ook niet het e-mail adres.
    Dan probeer ik het nu nog maar een keertje. Wat heerlijk dat jullie goed zijn aangekomen. Dankzij de piloot die wel wilde en kon vliegen en de positieve instelling van Leo door dik en dun, kunnen wij meegenieten van de inkijkjes tijdens jullie fantastische reis. Had je geen last van (het restantje) oorontsteking in het vliegtuig?
    Ik heb nog iets gezeurd over de half doorwaakte nachten zo rondom volle maan en het gezellige mailtje uit Indonesië waar ik dus van kon genieten, maar inmiddels ben ik een hele tijd verder met het gedoe rond de invulling van de gegevens als voorwaarde van verzending. Nu dus afwachten of dit schrijfsel alsnog wordt verstuurd. We gaan het beleven.

Ik wens jullie veel mooi, lekkers, energie en inspiratie en zodat wij hier aan het thuisfront kunnen blijven meegenieten.

Liefs Lies
  3. Nelleke onck:
    Heerlijk om je verhaal weer te lezen !! Genieten! !! X
  4. Lonneke:
    3 mei 2015
    Weer gelijk in de lach geschoten van je verhaal, je maakt mn dag goed! Gelukkig veilig aangekomen, en ik hoop dat je rug beter gaat (en je oor....). Heel veel plezier Leo en Trees, en ik verheug me op het volgende verhaal!
  5. Gerrit Gerritsma:
    Leo,

Goed begin van je vakantie. Verdwaald in je hotel. Haha. Ik heb je verslag met plezier gelezen. Ben benieuwd naar je volgende bijdrage.

Gerrit
  6. Astrid:
    3 mei 2015
    Geweldig verhaal! Vooral om die chauffeur die je 80 schatte moest ik erg lachen. Je schrijft zo grappig. Genieten geblazen nu maar! Liefs van jullie buurtjes (trouwens niets van gehoord toen er iets in je motorkap verdween; -))
  7. Ineke:
    3 mei 2015
    Hoi Trees en Leo, fijn te horen dat jullie reis goed verlopen is en ach Leo dat je werd aangezien voor een 80 jarige heeft zo zijn voordelen want ze zeggen het verstand komt met de jaren . Hoeveel trappen heb je moeten lopen Leo om weer bij je kamer te komen? Lieverds geniet van jullie vakantie.
  8. Ton Weinberg:
    3 mei 2015
    Spanning en sensatie, mooi verhaal.
    Ik mis de (vlucht)hapjes.
    Belangrijk is ook: hoe is het met de drank?
    Veel reisplezier en rijsttafels.
    Groeten van Ineke en Ton
  9. Eva:
    3 mei 2015
    Die Leo, altijd grappig. Genieten daar, lieve Trees en Leo want hier is saai weer, bewolkt en regen. Ik vind knap van de chauffeur Tatang, die kunt Engels en Nederlands spreken. Je moest eerst voor je vakantie je grijs haar verven Leo dan zou misschien schatten hij je 40 ;P. Hoe vonden jullie met de Indonesische koffie? is dat koffie tubruk (botsende koffie)?
  10. Vincent:
    3 mei 2015
    Hoi pa en ma. Leuk verhaal.
    Hoe gaat het met je oor en rug?

Ik kijk uit naar deel 2: De zoektocht terug naar Trees.

Pa als je de hotelkamer niet meer terug kan vinden kan je toch lekker naar de bar met de dames praten daar?

Die chauffeur is dat toevallig famillie van Marcel Tatang? Zou wel grappig zijn.

Groetjes,

Jullie zoon
  11. Esther en Frank:
    3 mei 2015
    Wat een gezelligheid om te lezen!
    Geniet er maar flink van en ik kijk nu al uit naar jullie
    nieuwe avonturen!

Groet, Frank en Esther
  12. José van Emmerik:
    Hallo Pechvogel en vrouw,

Leo...alle begin is moeilijk en een goed begin is het halve werk...hahahahaa. Zo maak je wel weer wat mee en zal ook deze vakantie verre van saai worden. Luister naar je zoon want de appel valt niet van de perenboom...hmmm..!!!! Ik wens jullie een magische reis met veel onvergetelijke aanblikken en ook ik verheug me op verhaal 2..!!!
    Ik wens je nog veel natuurlijk schoons te kunnen zien en met handen en voeten kom je ook een heel eind want gezond verstand laat je als je ouder wordt wel eens in de steek...komt goed schatje...hahahaha.

Heel veel liefs en schitterende belevenissen.

Ik ben nu sinds kort Tante Wip en Vincent is mijn neef chaoot...xxx
  13. Erica en Lucas:
    3 mei 2015
    Wij wensen jullie een hele mooie, geweldige vakantie!
    Wij kijken nu al uit naar al jullie verhalen dat word voor ons weer genieten!
    Veel plezier!!
    xx
  14. Marianne Nales-van Schoor:
    7 mei 2015
    Ha Trees en Keo,
    Ten eerste, Leo: wat een PRACGTIG, hilarisch verhaal. Ik heb ervan genoten en zag het allemaal vóór mij en dat is prettig als je zelf niet met vakantie kunt.
    Gelukkig heb jij in dat vliegtuig een smal, licht vrouwtje naast je, want gesandwicht worden door TWEE obesen, lijkt me op zo'n lange vlucht verre van ideaal...
    Maar voorlopig gaan jullie gelukkig nog niet terug. GENIET van deze vakantie en pluk de dagen. Sterkte met je rug en andere inconveniënten.
    Veel liefs voor beiden uit vlagerig en nog kil Nederland, waar onze zonen op dit moment (als het goed is) samen aan het eten zijn. Na jullie thuiskomst nog eens een keer met elkaar koffie drinken ofzo? Dan moeten we even een goede locatie kiezen, waar ik met mijn huidige beperkingen ook prettig zit. (Helaas fysiek veel gebeurd). Ik hoop nog veel van je (jullie) te horen gedurende deze bijzondere reis.
    Marianne