In de achtertuin van de president

4 mei 2015 - Nagrak, Indonesië

'Den Haag, Den Haag, de weduwe van Indië ben jij.'  De stem van Wieteke van Dort galmt uit de smartphone van lokale gids Didi, die ons rondleidt in de botanische tuin achter het paleis Buitenzorg in Bogor. Hij heeft 12 songs van onze oude Haagse ster verzameld en mag daar graag bij meezingen. Zo horen we hem ook 'Ik wil geen stamppot met jus, maar nasi goreng met een gebakken ei' kwelen. Dat vinden wij genoeg, maar Didi lust wel soep van Wieteke. Hij is dol op alles wat Nederlands is. Hij spreekt ook de taal, die hij ooit van zijn grootvader heeft geleerd. "Hij heeft vroeger voor Nederlanders gewerkt", vertelt hij. "Sprak maar een paar woorden hoor, maar ik vond het als kind prachtig. Heb daarom later een cursus gevolgd."
We ontmoeten Didi als we vlak voor de ingang van de maar liefst 87 hectare grote tuin zijn uitgestapt. Of hij voor anderhalve ton onze gids mag zijn, vraagt hij. Doen we niet moeilijk over. Het is in rupiah's , dus dat valt best mee. Snel uitgerekend ruim een tientje. Geen geld voor een man met een Hollands embleem op z'n T-shirt. Bovendien zijn we na een uitstekende nachtrust goed gemutst en hebben er zin in om eens flink de benen te strekken.
Anderhalf uur hebben we in de auto gezeten tijdens een rit die best dol is te noemen. Terwijl het in Jakarta dit weekeinde qua verkeer best blijkt mee te vallen, tenminste als je zoals wij het gekkenhuis in Hanoi ooit hebt ervaren, is het naar dat als regenstad bekendstaande Bogor, waar het bij aankomst overigens kurkdroog en warm is, een meer dan bizarre route geweest. Stapvoets ging het vaak, waardoor mannen en vrouwen met allerlei etenswaren zich zonder problemen tussen de rijen auto's door konden wringen.
Het lijkt erop alsof heel Jakarta op zondag de niet zo gezonde stad ontvlucht om zich elders in het groen wat aangenamer te verpozen en dat is volgens onze chauffeur Tatang ook zo. Opvallend is dat zowel in Jakarta als buiten de stad het verkeer niet door politiemensen wordt geregeld, maar door jonge gasten die op die manier wat bijverdienen.
Druk dus in het botanische walhalla, maar buitenlandse toeristen zien we er nauwelijks. Vandaar dat wij geregeld door studenten worden aangesproken die ons graag willen interviewen. Om hun Engels te verbeteren, vertelt een onderwijzer. Ja, daarvoor moeten ze inderdaad bij ons zijn.
Didi laat ons tussendoor merken dat hij heel veel van planten en struiken afweet. Mahoniebomen, eucalyptusbomen, citroengras, papaya's, de diverse palmsoorten, hij weet er van alles over te vertellen en vooral Trees is een en al oor. Ik trek me wat terug nadat hij met een stok uit een van de bamboesoorten het aloude lied Vader Jakob heeft weten te toveren. Ik doe dat om hier en daar in alle rust wat te kunnen filmen en fotograferen. Het eerder genoemde paleis bijvoorbeeld, dat in het grijze verleden het decor vormde voor wilde feesten van de elite van Batavia en later van Jakarta. Het witte gebouw, waarin nu de huidige president - vergeef me dat ik even niet op zijn naam kan komen - vertoeft, herbergt ook de grote kunstverzameling van wijlen Soekarno. De voormalige machthebber heeft er onder huisarrest van 1967 tot aan zijn dood in 1970 ook geleefd.
Vol informatie en met die door de camera geschoten beelden rijden we in de middag naar ons tweede verblijf op Java, een hotelletje in het West-Javaanse bergdorpje Nagrak. Vraag me niet hoe we er gekomen zijn, maar we zijn er. Anders had ik dit stukje niet kunnen tikken. Smalle , zeer slechte wegen met aan weerszijden diepe afgronden en heel veel breed uitziende tegenliggers - hoe is het mogelijk dat ze elkaar hier zo zonder problemen kunnen passeren? - leiden er naartoe.
De beloning?  Een plaatje!!!  Met prachtige groentetuinen, fraaie fruitbomen en rijke rijstvelden. Pada Villa's Hotel, ons onderkomen voor twee dagen, is al even oogstrelend. Vijf kamers, zeg maar op palen gebouwde huisjes telt het, waarvan er twee zijn bezet. De andere gasten treffen we aan in het met Javaanse curiosa ingerichte open restaurant waar we met verse kokosmelk worden verwelkomd. Een jong stel uit Utrecht. "Ook van Van Verre?" vragen we. "Ja," luidt het antwoord. "Anders was je hier echt niet terechtgekomen." Dat is ook zo, horen we van de gastheer. Alleen gasten van dit bijzondere reisbureau uit Monnikendam vinden hier onderdak. Het verbaast ons niets. Het is voor de derde keer dat we een Azië-reis door dit bureau hebben laten organiseren en telkens kwamen we daardoor op unieke plekken terecht. En telkens weer bleek alles ook perfect te zijn geregeld. Alleen het weer blijken ze in Monnikendam niet echt naar hun hand te kunnen zetten. Dat merkten we eerder al eens in Vietnam en nu ook hier. Op het moment van de kennismaking met dit ook puur Hollandse gezelschap barst er een hevige onweersbui los. Het mag de pret niet drukken. En die hebben we met z'n vieren als we ontdekken dat we precies dezelfde zo heel persoonlijke reis hebben samengesteld.
Na een heerlijke maaltijd trekken we ons 's avonds terug in onze paalwoning. Morgen wacht ons een wandeling door de rijstvelden naar de verschillende dorpjes in de buurt. Ik voel me een gouverneur als ik vanaf ons grote overdekte balkon over de sawa's uitkijk. Voldaan pak ik mijn i-Pad voor wat vingeroefeningen.

1. A.J. Schild:
    4 mei 2015
    Heerlijke Hollandse muziek als begeleiding fantastisch.ik heb alle foto's bekeken dat ziet er allemaal geweldig uit.
  2. José van Emmerik:
    Beste reisgenoten,

Wat een geluk voor mij dat jullie veilig zijn aangekomen in dat vorstelijk hotel anders had ik niet weer zo geboeid het verslag kunnen lezen.
    Ik word hier Miss Google genoemd dus daarom heb ik even wat voor je opgezocht en wat blijkt...Dhr. Joko Widodo is de huidige president..dit als aanvulling op je vermakelijk reisverslag.
    Die Hollanders zijn een reislustig volkje die vind je over de hele wereld en dan na duizenden kilometers gevlogen/gereden te hebben Wieteke van Dort te horen zingen is op zijn zchts gezegd heul bijzonder zo iets van Welkom Thuis..!!!
    En dan te bedenken dat je een "unieke" reis geboekt hebt en in eens Hollanders uit Utrecht tegenkomt is toch ook wel bizar ma die mensen blijken dus ook smaak te hebben..!!!
    Nou mensjes ik wacht weer op nieuwe indrukwekkende belevenissen en erg bedankt voor de uitleg over het het land...kennis is macht...toch..!!!

Groetjes en een mooie dag.

Liefs, José en een pootje van Spiky xxx
  3. Cornelis van Overbeek:
    Beste Leo en Trees,
    We hadden gasten gedurende het weekend en kunnen dus nu pas reageren...allereerst nog even op het eerste bericht: het is goed te lezen dat jullie lange vlucht goed is verlopen...14 uur!! Niettegenstaande een grote vermoeidheid zullen jullie met spanning en hoge verwachtingen het vliegtuig hebben verlaten...."omarmd" door hitte,zonneschijn en een vochtige lucht....maar dat wisten jullie vooraf....de reis in Indonesie kan nu echt gaan beginnen!
    Jullie gevoelens bij het eerste hotel zijn herkenbaar: een nieuwe omgeving, die nog onbekend is....ja, dat is vaak tijdens een vakantie....een rustpunt is het hotel waar je meerdere dagen verblijft: je proeft de sfeer, je ontmoet mensen, de omgeving wordt meer vertrouwd.
    Jullie hebben Jakarta al wat bezocht....wat een prachtig beeld schetsen jullie in je bericht! Je kunt je voorstellen dat de beschrijving van het paleis van Soekarno (het Merdeka-paleis?) mij erg boeit...ze roepen weer tv-beelden uit de 60- en 70-er jaren in herinnering.Als jullie thuis komen moeten jullie zeker de levensbeschjrijving van Soekarno lezen...dan krijgt o.a. het paleis nog meer "kleur".
    De rijsvelden, het platteland, wandelingen daar....wat een enorme uitdaging voor jullie en wat zullen julllie boeiende dingen zien en meemaken, ook over het goede leven van Nederlanders in voormalig Nederlands Indie...tot aan het begin van de Japanse invasie natuurlijk.
    Indonsesie kent een turbulente geschienis, jullie gaan zeker heel veel van zien...in een nu zelfstandig Indonesie anno 2015, een land van grote interne tegenstellingen, maar zeker ook met zeer grote economiscvhe mogelijkheden...indien het politieke systeem daar effectief en in het belang van de gehele bevolking mee weet om te gaan!
    Hartelijke groeten,
    Annie en Cees
  4. Maryse Tenback:
    4 mei 2015
    Dag lieve Trees en Leo , fantastisch dat zo kunnen meereizen door jullie verhaal. Als jullie vakantie voorbij is gaaan wij dit missen. Hebben ze bij GTST iets op gevonden, lekker door blijven gaan. En dit is veel interessanter. Wacht oo volgend verslag, groetjes Maryse
  5. Joop Reichart:
    Leo,
    Voor een leerling-journalist heb je best een aardig, sfeervol stukkie getikt. Of heeft Trees je weer zoals vroeger geholpen? Hoe dan ook: je gaat met sprongen vooruit. Volhouden vriend! Ik ga met smaak aan je tweede verslag beginnen.
  6. Loek:
    He Leo en Trees,
    Twee mooie verhalen en leuke foto's. Mis het nu al. Nu ja, behalve Wieteke van Dort dan;-)
    Geniet met koloniale teugen.
    Liefs Loek en Henny
  7. Eva:
    4 mei 2015
    Hoi Leo, Het witte gebouw heet 'Istana Bogor'. Istana betekent paleis. Hoe vonden jullie het kokoswater en kokosvlees? Ik ben dol op jong kokosvlees. Het kokoswater is ook echt gezond en Indonesische mensen gebruiken het ook voor tegengif. Ik ben benieuwd met jullie verhaal morgen bij mijn ouders in Cimahi. Heel veel plezier. Liefs, Eva.
  8. Lonneke:
    4 mei 2015
    Weer erg leuk hoor Leo! Zie het allemaal voor me! Genieten jullie ervan en ik wacht op het volgende verhaal!
  9. Vincent:
    Hoi Pa en Ma,

Wat een avontuur weer. De fotos zijn ook erg leuk!. ik was echter nog wel benieuwd hoe je Trees hebt terug kunnen vinden de laatste keer.
    Op 1 foto lijk je net Indiana Leo. Een jonge god in de Jungle.

Groetjes,

Zoon
  10. Alex Malherbe:
    6 mei 2015
    Hallo Joop,

je gaat net als je zoon naar een land waarvan je de taal niet kent. Zit het in de genâh? En is het etâh lekkâh? Heel Indolând een restaurâhnt toch?
    En kêkkie ûit vor de Stille Krâch? Jullie laggê al met je toetâh in de blubâh. :-) Adoe, feel plesiêh daâh.

Je immâh liefhebbende Hârrie. (Alex)