Door de sawa's naar de kampong

5 mei 2015 - Nagrak, Indonesië

Ze blijven maar komen: tien, twintig, veertig, zestig..., het is niet meer bij te houden hoeveel kinderen ons de hand willen schudden. En ze doen dat op een heel speciale manier: ze pakken onze in hun ogen reine rechterhand - ze gaan er in dit land vanuit dat iedereen met de linker de billen afveegt, terwijl ik dat al mijn hele leven met de rechter doe. Die overigens, laat daar geen misverstanden over bestaan, deze ochtend ook brandschoon is - en brengen die zachtjes naar hun hoofd. Een respectvolle groet voor ouderen.
Mooi gebaar, zouden ze bij ons ook eens moeten leren. De jongens en meisjes die niet bij ons zijn weg te slaan, zijn leerlingen van de basisschool in de kampong die we tijdens onze ochtendwandeling zijn binnengelopen. Ook voor de oudere dorpelingen die in dit afgelegen oord nauwelijks toeristen ontmoeten, vormen wij een bezienswaardigheid. Een van hen wil graag met Trees en mij op de foto, terwijl we met z'n drieën de sjaal met de naam van zijn favoriete voetbalclub uit Bandung vasthouden.  Geen probleem. Voor wat, hoort wat. Wij mogen ook filmen en fotograferen wat we maar willen. En dat is veel: de dansende meisjes op school, het schoonmaken binnen en het drogen buiten de huisjes van de geoogste rijst, moeders met kinderen voor hun bescheiden woning, de hangjongeren in de kampong, oma's en opa's aan het werk....iedereen laat het vriendelijk toe.
De gastvrijheid doet ons al snel de slechte nachtrust vergeten. Best geslapen hebben we namelijk niet. Dat kwam niet door het bed, dat is gewoon uitstekend te noemen. En ook niet door een zoemende mug boven onze hoofden, hoewel ik een bloedhekel aan die mormels heb en er in mij leven al heel wat heb vermoord. Nee, we hadden gewoon tot diep in de nacht geen slaap. En toen onze ogen uiteindelijk wel dicht vielen, gingen ze al vrij snel weer van schrik open. Afschuwelijk gezang. Achter het ons omringende tropische groen blijken maar liefst drie moskeeën schuil te gaan. Om even over half vijf 's ochtends vonden ze het daarin nodig om tot gebed op te roepen. Niet om aan te horen.
Als we het tijdens de ochtendwandeling aan chauffeur Tatang vertellen, kan hij het lachen niet laten. Hij wist het en had daarom oordopjes meegenomen. Wij ook, maar niet in gedaan. Zal niet meer gebeuren. Met Tatang is inmiddels een leuke band ontstaan. Hij is speciaal voor ons meegegaan om de aanwijzingen van de jonge gids die ons langs rijstvelden en groentetuinen moet leiden te vertalen. Hij vertelt verder niet alleen over de heerlijke vruchten die de jongeman op onnavolgbare wijze uit de bomen langs de route weet te halen, maar ook steeds meer over zichzelf. "Ik kon niet zo goed leren en ben daarom op mijn vijftiende al gaan werken." Eerst deed hij dat als bijrijder van vrachtwagenchauffeurs en later als zelfstandig chauffeur. Dat zal hij tot op hoge leeftijd moeten blijven. "Want," zegt hij, wijzend op een stokoude man die op een van de sawa's nog hard aan het werk is, "pensioen is er niet voor de gewone man. Dat krijgen alleen de rijksambtenaren."
Maar voorlopig heeft Tatang lol in zijn werk en vrolijk loopt hij voorop tijdens onze gang door de velden. Aanvankelijk volgen we hem ook met veel plezier, opperbest gestemd door die zo bijzondere ervaring in de kampong, maar na een uurtje of wat hebben we het eerlijk gezegd wel gezien. De smalle paden zijn door de tropische regenbui van de vorige dag namelijk extreem modderig en daardoor uiterst glibberig geworden. Eerst gaat Trees bijna onderuit, daarna ik volledig, waarna mijn lieve vrouw besluit niet achter te willen blijven. We zien er niet meer uit.
Toch laten we ons aan onze begeleiders niet kennen en slingeren soms hand in hand nog even verder. Blij en ook toch wel een beetje trots op onszelf komen we na drieënhalf uur soppen en glijden weer in ons zo lieflijk ogende hotelletje aan, waar een heerlijke gado-gado met een schotel saté en een kop thee op ons wacht. Prima begin van een middag die we in alle rust gaan doorbrengen.  Tukkie doen, stukkie lezen, stukkie schrijven, het is best zo. Morgen gaan we naar Bandung, waar ons een bijzondere ontmoeting wacht.

1. Chantal:
    4 mei 2015
    Wat schrijft u ontzettend leuk!! Ik blijf u volgen hoor! Geniet van het mooie Indonesie.
  2. A.J. Schild:
    4 mei 2015
    Hoi familie blubber, zolang jullie maar heel blijven is een beetje modder niet zo erg.naar jullie ontmoeting morgen ben ik heel benieuwd en het is denk voor Eva ontzettend leuk dat jullie haar ouders gaan ontmoeten
  3. Aad:
    4 mei 2015
    jullie houden het er wel in, dat vallen [geintje]
  4. Annelies.:
    4 mei 2015
    Al is het met vallen en opstaan....blijven genieten en trots zijn op jezelf dat je dit allemaal doet. Stevig gezeten op mijn stoel, is het heerlijk om van jullie avonturen te smullen. Gewèldig al die verhalen. Dank jullie wel en ik verheug me op de volgende. En...vergeet de oordopjes niet.
    Liefs Lies.
  5. Lonneke:
    4 mei 2015
    Alles al weer gewassen?? Heel veel plezier morgen bij de ontmoeting van Eva's ouders!
  6. José van Emmerik:
    Beste reisgenoten,

Wat een bijzondere ervaring in die kampong. Dat zijn toch echt belevenissen waar ik me weinig bij kan voorstellen en daarom ben ik blij met het verslag...chapeau Leo...met dit schrijftalent moet je echt iets gaan doen hoor...hahaahaa..!!!
    En dan zomaar op een school binnenlopen nou dat hoef je hier in Nederland niet te proberen dus dat dat daar allemaal kan geeft een gevoel van vertrouwen en transparantie...leerzaam.!
    En dan een gratis " wellness" tochtje want je weet dat modder heel goed voor je huid is...wat zal je stralen en blaken van gezondheid en tja dat vallen is zo'n beetje je 2e natuur geworden en toen ik het las was enig leedvermaak mij niet vreemd...ik zag twee bemodderde mensjes met nog 4 kijkers vrij en de rest als een spook in de nacht...hahaha komisch gezicht.!!!
    Ook was het feit dat jij je billen rechts schoonveegt een Olympische bekentenis...knap hoor (knipoog)...!!! Maar goed ze waren schoon volgens jou en reinheid en regelmaat boven alles zou ik zeggen.
    Ik wens jullie smakelijk eten en een gezonde nachtrust en tot het volgende verslag.

Liefs en een fijne tijd daar.

Jose en een pootje van Spiky xxx
  7. Gerrit Gerritsma:
    5 mei 2015
    Leo en Trees,

Geen spierpijn aan de wandeling en de valpartijen overgehouden?
    Je verslag weer met plezier gelezen.
  8. Heleen en Leen Spaans:
    5 mei 2015
    Hoi Leo en Trees Wat leuk dat wij weer de reisverslagen van jullie ontvangen Zo genieten wij ook een beetje mee. Wij wensen jullie een fijne vacantie toe Wij zijn erg benieuwd naar het volgende avontuur, en kijken er nu alweer naar uit. Veel liefs Heleen en Leen.
  9. Cornelis van Overbeek:
    6 mei 2015
    Beste Leo en Trees,

Wij zijn erg benieuwd naar jullie ontmoeting, de bijzondere ontmoeting(!) die jullie in Bandung wacht(te). Was dit een ontmoeting met de ouders en familie van Eva?We weten hoe jullie naar dat " moment" uitkelken en wij kijken met belangstelling, maar ook nieuwsgierig naar het verslag ervan uit!
    Helaas moet onze reactie beperkt bliojven tot 2000 teklensa....vorige kleer heab ik om die reden de helft van mijn reactie moeten deleten....dat zal ons niet opneiuw overkomen....de rode draad door ons betoog gaat daardoor verloren....we blijven jullie reis met grote belangstelling volgen.
    Hartelijke groeten,
    Annie en Cees
  10. Hannie Willems:
    8 mei 2015
    Het is voor ons ook genieten, of je een boek leest. Heeeele leuke vakantie verder.
    Han en Jan
  11. Ton Weinberg:
    17 mei 2015
    wat een heerlijke lunch lijkt mij dat, geniet door!